Відділ
освіти Нікопольської райдержадміністрації
Капулівська
ЗОШ І-ІІІ ступенів
Батьківщина - моя рідна Україна
(урок-проект
з позакласного
читання у 2 класі)
Підготувала
вчитель початкових класів
Щуренко Людмила Дмитрівна
Тема. Батьківщина – моя рідна Україна.
Тип проекту: змішаний (творчий, інформаційний).
За кількістю учасників: груповий.
За тривалістю: середній (14 днів)
Мета проекту :
-
залучити дітей до читання художніх творів про Україну;
-
вчити самостійно знаходити інформацію та вміло
представити її аудиторії;
-
познайомити учнів з державним устроєм, символами,
природними багатствами України,
-
удосконалювати навички виразного читання, переказу
прочитаних творів;
-
розвивати увагу, збагачувати словниковий запас, діалогічне
мовлення;
-
розвивати пізнавальні здібності учнів, критичне мислення,
навички спілкування в соціумі;
-
виховувати естетичні смаки, творчі та художні навички;
-
виховувати любов до Батьківщини, викликати у
дітей почуття гордості за неї;
-
виховувати повагу
до народних символів і сумісної праці.
Навчальний предмет: читання.
Проблема. Що таке Батьківщина? Чи згодні ви з думкою про
те, що наша країна найкраща у світі?
Обладнання:
ілюстрації за темою уроку, дитячі малюнки, поробки, презентація «Символи України»
(електронний носій), кросворди, прислів'я, загадки, повідомлення, книги, комп’ютер.
Завдання
проекту:
-
з’ясувати сутність поняття Батьківщина;
-
довести думку про те, що наша країна найкраща у світі;
-
ознайомитися з творами поетів, письменників, музикантів,
художників про Україну;
-
спробувати свої можливості у написанні віршів, у виготовленні поробок з паперу, пластиліну,
у малюванні;
-
провести опитування "Чи знаєте ви, що належить до народних
символів України?".
Кінцевий результат:
-
Удосконалення навички
читання і уміння переказувати прочитане.
-
Формування навичок
роботи у групах та з додатковою літературою.
-
Підготування
презентації у слайдах.
-
Виховання почуття
любові до рідного краю, Батьківщини через різні форми роботи.
Учасники проекту: класовод Щуренко Людмила Дмитрівна, учитель музики,
ініціативна група батьків, учні 2 класу, бібліотекар.
Обов’язки учасників
проекту:
–
Дотримуватись
правил роботи над проектом.
–
Не відмовлятись у
допомозі.
Хід уроку
І Організаційний
момент
Вчитель.
Чи почули
всі дзвінок?
Він покликав на урок
Стали, діти, всі
рівненько,
Посміхнулися гарненько.
Сьогодні урок – відкритий
для всіх,
Багато гостей. Тож
вітаємо їх!
Настрій на урок взяли?
Усміхніться один одному.
Роботи у нас багато і
тому пропоную:
Не просто слухати, а
чути,
Не просто дивитись, а
бачити,
Не просто
відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно
працювати.
Тож працювати починаймо
Наш девіз тепер згадаймо:
Девіз уроку. Ми веселі і кмітливі, до навчання не ліниві.
Побажаймо нам натхнення,
за роботу, в добрий час!
ІІ.
Актуалізація опорних знань
1. Хвилина поезії.
Урок, цінуючи, традиції
Розпочнемо хвилиною поезії.
(Під музичний супровід діти розказують вірші)
1. Країн багато в світі є,
у кожній з них
життя своє
Є поміж
них лише одна,
Найдороща усім сторона.
Де суть
людини в доброті,
де ріки,
ниви золоті.
Де сонце
і блакить ясна
і віковічних гір сторона.
2. Вона стоїть заквітчана калиною,
Стоїть
у синьо-жовтому вбранні.
І
називає себе просто Україною,
І ніжно
посміхаєтся мені.
2. Бесіда з
учнями
- Про яку ж країну ми будемо говорити сьогодні на
уроці?
Тема сьогоднішнього нашого уроку «Батьківщина –
моя рідна Україна». Я
пропоную епіграфом нашого уроку взяти рядки чудового вірша
Мій любий край – це Україна!
Це доля, це земля моя,
Моя ріднесенька країна,
Тебе шаную дуже я.
ІІI. Оголошення,
представлення теми та очікуваних навчальних результатів. (Малюнкове оголошення завдань проекту).
Шановні
гості! Сьогодні нам хочеться поділитися нашими
спільними наробками з чудової теми: "Батьківщина – моя рідна Україна",
підвести підсумки зробленого. Хочеться
вірити, що в ході творчих пошуків, опрацюванні
різноманітного матеріалу - кожен учень
нашого класу поповнив скарбницю знань про нашу країну, її народ,
його перлини, що збагачують наш внутрішній світ, розвивають мову, розширюють світогляд та відкривають широку дорогу у світ знань.
Вчитель. Діти, вам вже дещо відомо про нашу Україну, а
сьогодні на уроці ми зробимо деякі відкриття. Кожна група працювала над певним завданням по заданій темі і дізналась багато цікавого, нового
про нашу Батьківщину.
А дізнаєтесь, куди ви вкладете
Всі свої здобутки,
Якщо з розсипанок прочитаєте
Приказки по групах.
Прочитайте і скажіть
як ви зрозуміли їх.
IV. Захист проекту.
Створення Книги Батьківщина – моя рідна Україна»
1. Робота над виставкою книг.
Вчитель. В кожнім домі, в кожній хаті -
У містах і на селі,-
Хто навчився вже читати,
Має книжку на столі.
Ви колективно добре працювали
Виставку книг підготували.
Що за книги, розкажіть.
Чи по темі уроку вони? Доведіть.
Ви всі готувала матеріали
прекрасні, то ж книгу свою ми створимо разом.
2. Оформлення титульної сторінки.
Книгою ми причаруємо
Коли барвисто оформимо
Титульну сторінку.
Автором картини буде Карина Круть–
Володарка умілих рук.
А допомагати в оформленні будуть
Художники із різних груп.
Фарби я візьму у руки ,
Намалюю рідні луки.
Намалюю рідний край –
Дім в селі, ставок і гай,
Синє небо, жовте сонце
Загляда до нас в віконце,
Чорнобривці тут на гряді,
Полуниці у саду,
І хліба вже чималі,
В небі линуть журавлі.
Тут і гори, і долини,
Тут річки, моря, рівнини,
Тут тварини і птахи,
Ось струмок сховавсь у мохи.
Пісня
солов'їна,
верба
і калина -
це все УКРАЇНА,
найкраща,
єдина!!!
Вчитель. Коли ми на сторінку тепер подивились,
Посмішки в очах з’явились.
І сказати зможе кожен
без зупину:
- Як ми любим Україну!
Ця країна
чарівна
І єдина в нас вона.
3. Звіт про
роботу 1 групи.
Сторінка
« Зерна народної мудрості»
« Зерна
народної мудрості» - сторінка наступна,
Тут залишить
звіт про
роботу 1 група.
Чомусики – цікаві дітки,
Часу марно не витрачали,
Прислів’я і загадки
Про рідний край підготували.
1. Розгадування загадок.
- Читають загадки, вивішують слова відгадки.
Зачитують учні слово, що утворилося.
- Читають прислів’я і
приказки, вивішують набрану інформацію на листках.
2. Бесіда
- Діти, чи
згодні ви з думкою про те, що наша країна найкраща у світі?
- За що ви
любите свій рідний край?
- А як ви можете виразити свою любов до України?
(відповіді учнів)
(А ще ми можемо гарно прочитати вірші про рідний
край).
Щоб швидко й виразно вдавалось читати,
Спробуймо в цікаву гру пограти.
3. Гра на комп’ютері « Вчимося читати
швидко»
4. Звіт про роботу 2 групи.
Сторінка «Поетичні перлини»
«Поетичні
перлини» - сторінка наступна ,
Тут звіт про роботу залишить друга група.
Пізнайки
теж сумлінно працювали,
Вірші
українських поетів
І
народні легенди
В
саморобну книгу записали.
Учень.
Ми свою книгу змайстрували,
Папір відомим способом згинали.
Титулка, щоб була міцною
Виготовили із картону.
Щоб сторінки увагу привертали,
Ілюстрації до віршів малювали.
1. Аналіз прочитаних віршів з
використанням учнівських ілюстрацій.
— Ви показали нам не лише книгу, а й виставку своїх малюнків до тих творів, що
прочитали. (Учитель почергово бере з виставки 4-5 малюнків і спрямовує розмову
на аналіз прочитаних віршів.)
— Хто автор
цього малюнка? До якого вірша ти його підготував? Що тебе привабило у ньому?
— До якого
вірша намальована ця ілюстрація? Прочитай те місце у вірші, що відтворене у
малюнку.
-
Хто автор цієї ілюстрація? До якого вірша ти її намалював? Зачитай
виразно вірш.
2. Робота в парі. Розучування вірша-діалогу
в парі.
СЛОВО УКРАЇНСЬКОЇ ДИТИНИ
- Хто ти, хлопчику маленький?
- Син
я України-Неньки!
Українцем я зовуся
Й тою назвою горджуся!
-А по чім тебе пізнаю?
-По
вкраїнському звичаю,
В мене вдача щира й сміла,
І відвага духа й тіла,
І душа моя здорова,
Українська в мене мова.
-А скажи, де Край твій рідний?
-Там,
де неба круг погідний,
Там, де сонце сяє ясне
На вкраїнські діти красні;
Де лани, степи безкраї,
Де орел буйний літає,
Де Дністер і хвилі Прута,
Де Дніпро, старий Славута;
-Як поможеш свому люду?
-Пильно все учитись буду,
Щоб свої мене любили,
А чужі щоби цінили,
Щоб про мій народ питали,
Україну шанували.
Фікультхвилинка
Вчитель. Що ти
справжній українець, А ми, діти, теж
до танцю
Зможеш нас переконати, Дружно всі вставаймо!
Якщо український танець, За українським звичаєм
Спробуєш затанцювати. Весело відпочиваймо.
(Голос)
Увага! Увага!
Вам у клас телеграма.
(Це не просто реклама - а справжня телеграма).(Читає учень)
На український ваш урок,
Несу цікавий подарунок,
До класу лише тоді увійду,
Коли розшифруєте назву мою.
3. Гра «Розшифруй та прочитай слово» . Робота в
групах.
Завдання: Слово з цифрами: переставити літери і
отримати слово.
7 5 1 8 3 6 4
2
К Ї У А Р Н А К
Давайте
покличемо до нас Українку.
( Під музичний супровід заходить українка)
Співає пісню «Українка я маленька».
Я прийшла вам показати,
Що у нас на Україні є інші таланти.
Можемо не
тільки гарно танцювати,
А й талановито пісню заспівати.
Та прийшла я не з пустими руками,
Принесла вірш,
Який потрібно
Доповнити словами.
Ми дуже любим весь наш край,
І любим У_______ (Україну),
Її лани, зелений гай,
В саду рясну _______ (калину).
Там соловейко навесні
Співає між _______ (гілками),
Та й ми співаємо _______ (пісні) –
Змагається він з нами!
М.Познанська
(Діти виходять і прикріплюють слова до вірша ).
5. Звіт про роботу 3 групи.
Сторінка
«Скарбниця ерудита»
«Скарбниця
ерудита» сторінка остання
Слово
надаємо невтомним Всезнайкам.
Всезнайки – довго працювали,
Презентацію нам підготували.
Про «Символи України» будуть розповідати,
Бо про їх
походження треба добре знати.
-
Ми підготували презентацію на тему «Символи України»
1. ДЕРЖАВНІ СИМВОЛИ.
Синьо-жовтий прапор України –
Це
безхмарне небо, синє-синє,
А під небом
золотіє нива,
І народ – і
вільний, і щасливий.
2. Знак країни головний –
Це тризубець золотий.
Він – як сонце в небі синім,
В ньому слава, в ньому сила.
В нім священне слово «воля».
Що рятує від недолі.
До нових
здобутків кличе
Пісня
Україну,
А зовуть її велично
Всі Державним Гімном.
Слово
гімн – грецького походження (дослівний переклад – похвальна пісня) – урочиста
пісня, прийнята як символ державної, національної єдності.
Слова
Національного гімну «Ще не вмерла Україна» написав у 60-х роках ХІХ століття
відомий український поет Павло Чубинський, а музику – композитор Михайло
Вербицький.
2. НАРОДНІ СИМВОЛИ
«Без верби і калини нема України»,- казали у
давнину і кажуть досі. Верба і калина насправді, основні народні символи, які
ще називають рослинними символами.
1. Окрім
рослин в Україні є живі символи, серед яких лелека, зозуля, соловей. У давнину українці вважали,
що на своїх крилах лелека приносить весну. Окрім цього казали, що лелека є
охоронцем роду і приносить щастя.
2. Українська
милозвучна пісня також є символом нашого народу. Українці дуже співочі. У
давнину казали, що одного разу, коли ще й ніхто не бачив солов’я, він пролітав над нашою країною. Випадково
почув українську пісню, яка йому так сподобалася, що він назавжди залишився у
нас. Відтоді ці птахи допомагають українцям співати, наслідують їх.
1. Хліб
і сіль, рушник – гостинності ознака,
Теж культові й обрядові знаки.
Чудовий український наш рушник! На щастя, він ще з
побуту не зник.
2. Вінок
— символ життя, долі, життєвої сили; символ дівоцтва. Вінок є також символом
довершеності.
1. Київ-місто
історичне,
Йому вже багато літ.
А воно красиве, вічне,
Навесні каштанів цвіт.
З нього почалась держава
У прадавні ще
часи ...
В
ньому наша міць і слава,
В
ньому предків голоси.
Щоб
наш проект залишив яскравий слід у ваших серцях
Ми
із кольорового паперу виготовили плакат.
6. Читання оповідання «Київ».
Щоб про Київ більше нам знати,
Оповідання Наталі Забіли треба прочитати.
1.Читання
вчителем .
Діти слідкують і виправляють помилки.
2.
Бесіда за прочитаним.
- На
березі якої річки стоїть Київ?
- Чому
вулиці в Києві гористі?
- Яких
дерев багато в Києві?
3.Слоникова робота
Щоб читалось без проблем ,
Словникову роботу проведем.
Слова найдовші прочитаєм.
Їх вимову запам’ятаєм .
4. Читання
«бджілкою» - напівголосне читання кожною дитиною.
5. Гра
«Дочитай кінцівку». Один учень читає початок речення, а решта шукають і читають
продовження.
5. Гра
«Спробуй наздожени».
7.
Словникова робота.
Справжні українці
Пам’ятають рідковживані слова,
Тож і ми у свою скарбницю
Покладемо ці слова.
ІII.
Підсумок уроку
А зараз гру «Мікрофон» пограємо,
Що таке Батьківщина, ще раз згадаємо.
(Кожен учень передає один одному мікрофон і по
одному слову говорять, що таке Батьківщина?)
Слова свої
дружно усі запишіть,
На
таблиці ви їх прикріпіть.
Записи
вивішують
Вчитель:
- Діти! Любіть нашу прекрасну Україну,
Цінуйте рідну мову
солов’їну,
Шануйте обряди наші,
звичаї і свята,
Шануйте маму завжди й
тата!
Пісня « Україна»
Усю
інформацію ми впорядкували,
Сторінку до сторінки старанно складали.
Наче в книгарні, відбулись дива,
Книга з’явилася у школі нова.
2. Оцінювання роботи учнів на уроці
- А тепер підведемо підсумок
вашої діяльності на уроці. Якщо ви вважаєте, що працювали гарно, на високому
рівні – палець піднімаєте вгору. Якщо не дуже гарно – палець трішки вбік.
Гадаю, на такому рівні (палець вниз) ніхто
не працював.
- Я погоджуюся з вашою
самооцінкою. Всі працювали добре. Молодці.
- А зараз давайте візьмемося за
руки. І скажемо:
«Ми такі молодці і у нас все
вийшло!»
- Куди б не закидала доля
письменників, художників, вони завжди пам’ятали та любили рідний
край – Україну. Любіть і ви Україну, як любили її поет. Бережіть її, як берегли ваші діди та
прадіди. Читайте Тарасові твори – і ваша мова теж буде гарною, чарівною,
барвистою. Нехай завжди горить у ваших серцях вогник, посилаючи промені любові
до природи, людини, рідного слова, рідного краю.
- Діти, я вам вдячна
за урок і відповідальну підготовку до нього. Урок закінчено. Можна йти на
перерву.
Немає коментарів:
Дописати коментар