Відділ освіти Нікопольської райдержадміністрації
Капулівська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Реалізація
особистісно орієнтованого
навчання та виховання у початковій школі через
впровадження
інноваційних технологій
(методичний тренінг для вчителів початкових класів)
Підготувала
вчитель початкових класів
Щуренко Людмила Дмитрівна
-2017
рік
Мета:
-
активізації знань з
теоретичних основ питання;
-
розвитку творчої
діяльності;
-
визначенню нових
цілей педагогічної діяльності з метою підвищення професійного рівня;
-
формуванню
комунікативної, соціальної компетентності;
-
розвитку дружнього,
творчого, працездатного колективу.
Форма проведення: тренінг.
Тренер: вчитель
початкових класів.
Учасники: вчителі
.
Матеріали для семінару: плакат «Правила роботи в групі», ялинка, сніжинки, шишки,
2 глечики, монети, стікери, 2 плакати з надписом «Сучасний урок», розрізана
порівняльна таблиця «Традиційне і
розвиваюче навчання», зображення «вчителя» та «учня», пазли – завдання, скотч,
клей, ножиці, , презентація, вікторина – презентація, проектор, комп’ютер.
ХІД
СЕМІНАРУ-ТРЕНІНГУ
Тренер.
Сьогодні ми з вами зібралися на занятті, яке проводиться у формі методичного
тренінгу. Тренінг – це продуктивний і цікавий процес. Тема нашого тренінгу:
«Реалізація особистісно орієнтованого
навчання та виховання у початковій школі через впровадження інноваційних
технологій».(слайд 1)
(Слайд 2) Гаслом
нашої роботи будуть слова К. Ушинського «Учитель
як фахівець живе доти, поки вчиться».
Основними
завданнями нашого тренінгу є:
·
поглиблення уявлень
про сучасний урок;
·
формування уміння
працювати в групі;
·
розвиток навичок
активного слухання, ефективного спілкування;
·
навчання
спілкуватися толерантно.
(Слайд 3) Тренер. Особистісно
орієнтована освіта передбачає впровадження нових педагогічних технологій та
ефективних форм взаємодії з дитиною, вимагає від педагога високої
компетентності й особистісної зрілості.
(Слайд 4)
Ідеї особистісно орієнтованого навчання:
§
створення
педагогічних ситуацій спілкування на уроці, що дають змогу кожному учневі
виявляти ініціативу, самостійність, вибірковість у способах роботи, створення
умов для природного самовиявлення учня;
§
використання
різноманітних форм і методів організації навчальної діяльності, що сприяє
розкриттю суб’єктного досвіду учнів;
§
створення
атмосфери зацікавленості кожного учня в роботі класу;
§
стимулювання
учнів до висловлювання, використання
різних способів виконання завдань, без остраху помилитися.
Урок – основна форма
організаційної навчальної та виховної роботи, що обмежена часовими рамками і є
змістовно закінченою часткою навчального процесу, що містить в собі й
самостійну роботу учнів. Організатором всієї роботи на уроці є вчитель.
З уроку
починається навчально-виховний процес, уроком він і закінчується. Урок – не
самоціль. Це інструмент виховання й розвитку, формування компетентної
життєтворчої особистості. І якщо ми хочемо перевести навчання в режим розвитку,
ми повинні досконало опанувати цим інструментом, навчитися більш раціонально
його використовувати, досконало освоїти керування ним.
По-перше, урок був і залишається основною формою організації
навчальної роботи, за допомогою якої здійснюється виховання й розвиток
компетентної особистості.
По-друге, життєздатність, життєстійкість уроку пояснюється тим, що
він являє собою живу, рухливу, процесуальну систему, що постійно змінюється й
удосконалюється й у якій відбиваються всі різноманітні багатопланові сторони й
моменти навчально-виховного процесу.
Урок як основна
форма навчання постійно зазнає змін; вимоги до його організації й проведення
висуваються відповідно до запитів сучасного суспільства.
На сучасному етапі
розвитку освіти кінцевим результатом навчального процесу є формування
компетентного випускника, розвиток ключових і предметних компетентностей учня.
І так як освітній процес в основному відбувається на уроці, то і сучасний урок
повинен мати компетентнісно-орієнтоване спрямування, тобто і його структура, і
його форми проведення, і технології й методи, які ми використовуємо, повинні
забезпечувати розвиток і формування компетентностей, необхідних особистості для
життєздійснення, життєреаліазації, життєтворчості.
Вправа «Дерево очікування»
Тренер.
Що б ви хотіли отримати під час
роботи тренінгу? Запишіть свої побажання на сніжинках і прикріпіть до нашої
чарівної лісової красуні. (Під час
виконання вправи звучить композиція Ф.Шопен - Ноктюрн 20 - И первый снег...- F.
)
Тренер. А
зараз ми об’єднаємось в групи за кольоровими фішками, згадаємо правила роботи в групах, але спочатку я
пропоную послухати притчу.
Притча (співробітництво)
(Музичний супровід «Флейта)
Жив-був один монах.
І протягом більшої частини свого життя він намагався з'ясувати, чим
відрізняється Пекло від Раю. На цю тему він розмірковував і днями і ночами. І в
одну ніч, коли він заснув під час своїх болісних роздумів, йому наснилося, що
він потрапив в Пекло.
Озирнувся він
навколо і бачить: сидять люди перед котлом з їжею. Але якісь виснажені і
голодні. Придивився він трохи краще - у кожного в руках ложка з дооооо-вгою
ручкою. Зачерпнути з котла вони можуть, а в рот ніяк не потраплять. Раптом
підбігає до ченця місцевий службовець (судячи з усього чорт) і кричить:
- Швидше, а то
запізнишся на потяг, що йде до Раю.
Приїхав чоловік в
Рай. І що ж він бачить?! Та ж картина, що і в Пеклі. Котли з їжею, люди з
ложками з дооооо-вгими ручками. Але всі веселі і ситі. Придивилася людина - а
тут люди цими ж ложками годують один одного.
Тому, щоб у нас з вами не вийшло як у притчі, я пропоную згадати
правила.
Тренер.
Правила згадали, можна братися за роботу.
(Слайд 5,6,7)Вправа «Глечик знань»
Тренер. Пропоную вам
міні-вікторину. Кожна команда по-черзі відповідає на питання вікторини. За
правильну відповідь команда отримує копійки, що «вкладаються» до глечика
знань. Якщо команда дає невірну
відповідь інша команда має право відповісти на запитання суперників та отримати
додаткові бали-копійки.
1.
Автор «Педагогічної
поеми». (Макаренко А. С.)
2.
Продовжіть ієрархію форм організації
навчальної діяльності: фронтальна, групова, ... (індивідуальна).
3.
Яка галузь педагогіки досліджує
теоретичні основи процесу навчання й освіти? (Дидактика)
4.
Який урок є особливою формою
втілення міжпредметних зв'язків на якісно новому рівні (Інтегрований, бінарний)
5.
Поясніть значення слова «інновація».
(Нововведення)
6.
Які форми роботи покладені в основу
кооперативного навчання? (Робота в парах, у малих групах)
7.
Назвіть два види нетрадиційних
уроків-пошуків. (Урок-подорож, екскурсія, диспут, прес-конференція, проблемний
семінар)
8.
Що є основою технології
ситуативного моделювання? (рольова гра)
9.
Для чого потрібна рефлексія на уроці?
(Для зворотного зв'язку, обміну думками, ідеями)
10.
Назвіть нестандартні форми
проведення тематичного оцінювання.
(Круглий стіл, вікторина, КВК, аукціон, брейн-рінг)
11.
Структурні одиниці інтерактивного
уроку. (Мотивація навчальної діяльності, повідомлен ня теми, мети уроку й
очікуваних навчальних результатів, надання необхідної інформації, інтерактивні
вправи, рефлексія, підбиття підсумків, оцінювання результатів)
12.
Упорядковані способи співпраці
вчителя й учнів, спрямовані на вирішення навчально-виховних задач. (Методи
навчання)
13.
Доповніть класифікацію типів уроків
за їх дидактичною метою:
·
урок засвоєння нових знань;
·
... (урок формування ЗУН)
·
урок застосування знань, умінь,
навичок;
·
урок узагальнення та систематизації;
·
урок контролю, оцінювання знань,
умінь, навичок;
·
...
(комбінований урок).
14. Чи залежить вибір методів навчання від вікових та
індивідуальних особливостей учнів? (Так)
15.
Які однакові структурні
одиниці мають усі типи уроків? (Актуалізація, мотивація, повідомлення теми,
підсумок уроку, д/з)
16.
Які методи доцільно
застосовувати на уроці під час мотивації навчання? (Проблемний,
проблемно-пошуковий, спостереження, пізнавальні ігри, навчальні дискусії,
створення ситуації пізнавальної новизни, зацікавленості...)
17.
Назвіть форми контролю.
(Індивідуальна, фронтальна, групова форми, залік, екзамен)
18.
Як називається кінцевий етап
проектної діяльності учнів? (презентація)
19.
Які методи та прийоми Ви
використовуєте під час вивчення нового матеріалу? (Словесні: розповідь,
бесіда; наочні: ілюстрація, демонстрація, презентація; практични репродуктивні
вправи, досліди, самостійна робота з книгою, навчальна робота під керівництвом
учителя, пізнавальні ігри, створення ситуацій пізнавальної новизни...)
20.
Що ви враховуєте під час
планування д/з? (Співвідношення з обсягом виконаної на уроці роботи,
попередження перевантаження, диференційований підхід...)
Тренер.
Урок (традиційно) – це
форма організації діяльності постійного складу викладачів та учнів у конкретний
період часу, що систематично використовується для вирішення задач навчання,
виховання та розвитку учнів
На даний час, на
жаль, велика частина педагогів не прагне до зміни стилю викладання: «немає часу
і сил самому осягати що-небудь нове, та й немає в цьому сенсу. Традиційний урок
- як рідна людина, в ньому все близько і зрозуміло: нехай не завжди задовольняє
сучасним вимогам, але проте на уроці - все знайоме, звично, зрозуміло -
традиційно». То
може і не варто нічого змінювати? (Слайд 8)
Ø Що таке сучасний
урок?
Ø Що надає сучасності
року?
Ø Чим сьогоднішній
урок відрізняється від вчорашнього?
Вправа «Маю свою думку» (асоціації). Робота
в групах, презентація результатів (звучить мелодія «Зимова казка»)
Кожна група повинна записати
характерні ознаки сучасного уроку на основі перших літер поняття «сучасний
урок»
Наприклад:
С
– самовираження, самостійність, самоосвіта;
У – успішність, урізноманітнення,
удосконалення, упровадження, універсальність
Ч
– чіткість, чесність, чуйність;
А
– актуальність, активність, аналітичність;
С
– самоконтроль, саморегуляція, системність;
Н
– навички, науковість, наполегливість;
–
ИЙ
У
– уміння, упевненість, універсальність, успіх, унікальність
Р
– раціональність, результативність, різноманіття, розвиток, радість, робота,
реалізація, ризики
О
– оптимальність, організація, об’єктивність, оптимізм, обдарованість,
очікування; орієнтація на особистість
К – комфорт, корекція, контроль, компетентність, креативність, комунікація.
Тренер..
Озвучимо і порівняємо ваші записи. До вашої уваги пропонується загальна картина
сучасного уроку та його основні риси.
«Сучасний урок» (слайд презентації 9)
Тренер.
Сучасний
урок – урок демократичний. Він
проводиться не для учнів, а разом з ними. Сучасний урок – це, перш за все, урок, на якому створено реальні
умови для інтелектуального, соціального, морального становлення особистості
учня, що дозволяє досягти високих результатів за визначеними метою та
завданнями.
Три постулати
закладені в основі нової технології уроку.
Ø Перший: «Урок є відкриття істини, пошук і осмислення її у спільній діяльності
вчителя і учня».
Ø Другий: «Урок є частиною життя дитини».
Ø Третій: «Людина на уроці завжди залишається найвищою цінністю,
виступаючи в ролі мети і ніколи не виступаючи у вигляді засобу».
(Слайд 10) Характеристика сучасного уроку
Ø на сучасному уроці немає місця печалі, страху і злості
від безсилля;
Ø на сучасному уроці панує атмосфера інтересу, довіри і
співробітництва;
Ø на сучасному уроці є місце кожній дитині, тому що
сучасний урок - запорука його успіху в майбутньому!
(Слайд 11,12) Вимоги до сучасного уроку
(за Дайрі Н.Г.,
Онищуком М.О., Підласим І.П.)
Ø На першому місці організації освітнього процесу виступає
особистість не вчителя, а учня.
Ø Завдання вчителя сьогодні – формування вмінь учнів
самостійно здобувати знання і застосовувати їх на практиці.
Ø У вимогах до особистісно-орієнтованого уроку визначальною
є позиція до учня як до суб’єкта навчання.
Ø Одне із завдань сучасного уроку – виховання якостей
особистості, працелюбність, бажання бути корисним суспільству.
Ø Необхідність викликати в учнів інтерес до матеріалу
(мотивація учіння); створення необхідних умов для сприйняття, осмислення і
запам’ятовування навчальної інформації.
Ø Від формування знань, умінь і навичок як основної
освітньої мети (яка забезпечує соціальну компетентність) – до створення умов
для розкриття суб’єктного досвіду учня, його природної психічної активності як
особистості.
Ø
Методологічна
спрямованість уроку: на першому плані – розвиток творчої і пізнавальної
активності учнів; основний шлях його – проблемне навчання, створення творчої
ситуації.
(Слайд 13) Тренер. Моделі навчання:
Ø Пасивна – учень виступає в ролі об’єкта навчання (слухає, записує, дивиться)
Ø Активна – учень виступає суб’єктом навчання (самостійна робота, творчі
завдання)
Ø Інтерактивна – активна взаємодія всіх учнів і вчителя (проблемне
навчання, моделювання життєвих ситуацій, рольова гра)
Вправа
«Велике коло»
Тренер. Пропоную вам відповісти на такі питання:
1. Коли вчителю нецікаво учити? ( відповіді записують на
стікерах та кріплять їх біля
«зображення» вчителя)
2. Коли учню нецікаво вчитися? (відповіді записують на стікерах
та кріплять їх біля «зображення» учня)
(Слайд 14) Тренер.
Якщо відповіді на ці питання є – необхідно щось змінювати в навчальній роботі,
потрібні інновації та сучасний урок!
Сучасна методична
література популяризує величезну кількість методів і форм, які дозволяють
установлювати нові взаємини між учителем та учнями, підвищувати ефективність і
результативність навчального процесу. Як же розібратися в невичерпному потоці
цієї інформації, які форми і методи використовувати, щоб цей урок став дійсно результативним?
Дуже часто вчитель стикається з проблемами: у якій формі провести урок, які
взагалі існують типи уроків, як правильно провести самоаналіз уроку. Кожен
проведений педагогом урок є унікальним і відрізняється від інших метою,
змістом, методами, структурою тощо.
Педагогічні технології:
ü технологія традиційного
навчання ;
ü технологія проблемного навчання ;
ü ігрові технології ;
ü технологія особистісно-зорієнтованого навчання ;
ü технологія розвивального навчання;
ü технологія колективного способу навчання ;
ü технологія розвитку критичного мислення ;
ü технологія програмового навчання ;
ü технологія інтерактивного
навчання ;
ü проектна технологія ;
ü технологія
модульного навчання ;
ü технологія колективного творчого навчання.
Тренер. Дослідження, проведені Національним тренінговим центром
(США, штат Меріленд) у 80-х рр., показують, що інтерактивне навчання дозволяє
різко збільшити процент засвоєння матеріалу, оскільки впливає не лише на
свідомість учня, а й на його почуття, волю (дії, практику).
Підсумки
Будь-який урок -
має величезний потенціал для вирішення нових завдань. Беззаперечним є одне: він
повинен бути життєвим. Ми маємо бачити всі уроки, що практикують колеги. Краще
один раз побачити, ніж сто разів почути.
Перегляд відео «Рецепт приготування хорошого уроку»
Рефлексія
1.
На початку заняття
Ви записали свої сподівання. Чи справдилися вони, і які саме? (Якщо сподівання
справдилися, підійдіть до «Дерева очікуваних цілей», зніміть свою сніжинку,
замінюючи її плодом -шишкою). (У кінці семінару)
2.
Заключне слово.
(Звучить мелодія - сопілка)
Притча про Майстра
„Кожен, хто вміє
згуртувати навколо себе людей із різними характерами, різними інтересами
й може привести їх до Успіху - справжній Майстер...”
Якось увечері зібралися разом музичні інструменти:
скрипка, саксофон, труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка –
хто краще за всіх грає. Кожен інструмент почав виводити свою мелодію,
показувати свою майстерність. Але виходила не музика, а жахливі звуки. Але
з'явилася людина й одним помахом руки зупинила ці звуки, сказавши: „Друзі,
мелодія – це одне ціле. Нехай кожний прислухається до іншого, й ви побачите, що
вийде”. Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо, а потім усе краще
залунала мелодія, в якій було чути смуток скрипки, ліричність саксофона,
оптимізм труби, ніжність сопілки й величність контрабаса.
Як важливо, щоб
оркестром хтось диригував. Досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі
об'єднані однією метою та спрямовані єдиною волею в єдиному пориві...
Такими майстрами, шановні колеги, є ви, а
інструментами – наші учні. Ми з вами, хочемо того чи ні, є творцями нового століття, і всі будемо працювати, щоб
навчання стало радістю й задоволенням кожної дитини, щоб навчальне життя, в
якому беруть участь й учні, й учителі, досягло гармонії.
(Слайд 15)
Учитель наче диригент,
Його оркестр — маленькі діти.
Урок — це чарівний момент,
Де можна щиро порадіти.
Бо діти, ніби мудреці
Працюють і відповідають.
І радісні хвилини ці,
Що так частенько випадають.
Учитель! Твій оркестр звучить!
І буде жити поки й віку.
Яке це щастя — просто жить…
То ж хай оркестр звучить без ліку
Немає коментарів:
Дописати коментар